„Trăim într-o cultură a repudierii, a exhibării, a etalării, a despuierii” (Horia-Roman Patapievici)

„Îmi vine să le spun semenilor mei – nu vă mulţumiţi să fiţi corpuri! Oricît de bine hrănite, îngrijite și depanate. Nu vă mulţumiţi să fiţi nişte dispozitive funcţionale. Nu vă mulţumiţi să fiţi competitivi; să fiți campionii funcţiilor sociale pe care le îndepliniţi. Sînteţi mult mai mult decît atît! Luaţi-vă în serios condiţia umană.”

 

„… de aceea nu ne săturăm de oamenii pe care îi iubim: pentru că nevăzutul lor nu este epuizat de partea prin care ei ne sunt accesibili, singura pe care o putem vedea și îmbrățișa. Iar ceea ce căutăm în cei pe care îi iubim este mereu infinitul lor, adică nevăzutul.”

 

„Vorbim in public despre toate lucrurile care înainte se făceau numai în dormitor și suntem obsedați de tot ce se află sub hainele pe care le purtăm. Nu trăim numai într-o cultură a repudierii; trăim și într-o cultură a exhibării, a etalării, a despuierii. Reclamele acceptate în spațiul nostru urban, desfășurate pe zeci de metri pătrați, celebrează fără perdea sexul și nuditatea. Principalul conținut al culturii vizuale asociate muzicii tinerilor este sexual. O întreagă industrie funcționează pentru a distribui în toată lumea fantasmele sexuale ale acestei culturi incredibil de monotone și reducționiste.

În Occident, există un consens în a accepta exhibarea publică asexului, sub toate formele lui, și în a respinge ori a fi reticent la prezența simbolurilor religioase, în special a celor creștine. Vedem acest lucru și în România. Un profesor de filozofie din Buzău a creat un scandal național din faptul că în școala unde învață fata sa adolescentă se află pe pereți icoane, niște icoane care fuseseră realizate, la ore, chiar de elevi. El a cerut oficial autorităților de stat să dispună scoaterea icoanelor din școli, cu argumentul că fata sa este traumatizată de vederea icoanelor. Prin urmare, acest tată este îngrijorat că fata lui ar puteafi  influenţată negativ din punct de vedere psihic de chipul Fecioarei. El nu este îngrijorat de faptul că fata lui este influenţată negativ de exhibarea continuă şi obsesivă a nudităţii bărbaţilor şi femeilor şi a discuţiilor referitoare la împreunarea lor care au invadat spațiul nostru public. Nu, asta nu îl îngrijorează. Care e principiul din spatele acestei asimetrii? Repudierea, cu mecanismele ei de eliminare și excludere. Acest profesor de filozofie acceptă ca normale văzutele cele mai discutabile, în schimbe alergic la simbolurile vizibile ale unei culturi tradiționale a nevăzutelor. La originea demersului său e repudierea nevăzutelor — adică eliberarea de tradiție prin aruncarea ei la coș.”

 

„Adevărul este că atunci cînd sîntem autentici, indiferent de pregătirea noastră intelectuală şi indiferent de situaţia noastră socială, noi evoluăm la cel mai înalt nivel al condiţiei noastre.

Din interviul realizat de Cristian Pătrăşconiu pentru lapunkt.ro.

[Detalii despre cea mai recenta carte a lui Horia-Roman Patapievici, „Partea nevazuta decide totul”, Ed.Humanitas, aici]
Tags:

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: