„Suntem manipulaţi ce să cumpărăm” (Prof.dr.Leon Zăgrean)

În societatea actuală domină creierul subuman“, mai afirmă domnul Leon Zăgrean, neurocercetător, şeful Catedrei de Fiziologie a Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila“, din Bucureşti.

 

„…mai ales în ultimul secol, lumea s-a îndreptat cu o viteză prea mare spre business, spre capacitatea de a produce şi de a obţine, indiferent ce. […] Sunt angajate sau antrenate şi diferite instituţii care se ocupă într-un mod mai superficial sau mai profund de cunoaşterea creierului, ca să dea o oarecare credibilitate. Pe această cale se studiază modul de acţiune a unor produse asupra reactivităţii creierului sau asupra fiinţei umane. Mai exact, cum să difuzezi informaţia. Şi bineînţeles că această informaţie este direcţionată ca finalitate nu spre interesul consumatorului şi nici spre interesul societăţii, ci spre interesul relativ redus ca număr al afaceriştilor.”

 

Cred că, în primul rând, în cele mai multe businessuri se exploatează instinctul, din păcate. Adică se adresează reacţiilor primare, instinctuale, care sunt legate fie de comportamentul digestiv, fie de cel social, de putere sau de cel sexual. Atunci, prin metode zise ştiinţifice, de neuromarketing, se caută modalitatea de a se adresa cel mai bine individului, în sensul de a-l determina pe acesta să consume. […] consecinţele asupra societăţii sunt grave. Creierul are mai multe niveluri de organizare. E un creier, dacă vreţi, care este comun inclusiv reptilelor, un creier mai evoluat care se află la nivelul mamiferelor şi ultima parte a creierului, care este specifică fiinţei umane. Din păcate, acest neuromarketing despre care vorbeam apelează în special la nivelul subcortical, subuman, de instinct. Şi se intră astfel într-un cerc vicios: cu cât îi dai omului ce vrea, cu atât domină creierul subuman.”

 

Conştiinţa ne ajută să ne poziţionăm cu responsabilitate în universul în care trăim. Asta înseamnă universul natural şi universul social.”

 

„… societatea şi-a creat nişte condiţii care depăşesc capacitatea de adaptare a creierului. Aceste condiţii sunt în discordanţă cu noi. Pentru că noi, în profunzimea noastră, simţim, ştim ce este adevărat, ştim ce este bine faţă de seamănul nostru, faţă de mediul în care trăim, inclusiv faţă de animale. Dar societatea ne cere un comportament de tip schizoid, adică eu constat una şi societatea îmi cere alta. Această luptă între ceea ce îmi spune simţământul meu profund, ceea ce învăţ la modul real şi profund şi realitatea superficială în care trăim duce la depresie. Trăim o realitate falsă, de fapt: că omul trebuie să-şi măsoare valoarea în contul din bancă, în greutatea belciugilor lanţului de la gât sau din altă parte, în numărul de camere de la vilă, în maşinile pe care le are… Din păcate, este destul de târziu. Nu ştiu dacă se vor trezi omul de rând şi factorii de decizie la timp, înainte de a ne tăia rădăcina.”

Cititi interviul aici integral, realizat de Andrada Floria pentru Weekend Adevarul.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: