„Întors pe dos” şiiii… la psiholog ;)

familyFilmul invita intr-o calatorie prin mintea fetitei pentru a intelege cine este (ex: personalitatea, amintirile) si cum percepe ceea ce i se intampla, oamenii si lumea din jur (ex: gandurile, starile de spirit). Sunt prezentate 5 emotii principale, „centrul de comanda” unde acestea se desfasoara, facand destule “nazbatii”, insulele personalitatii, labirintul memoriei si “groapa memoriei”.

Avem doar 5 emotii?

Avem, desigur, mai multe emotii si “variante de emotii”, de la cele de baza cum este mania, la unele mai nuantate, cum este nostalgia. Psihologul-consultant al filmului, Dr. Paul Ekman, expert in studierea emotiilor, prin activitatea sa in “codificarea faciala” a ajuns la concluzia ca exista 7 expresii faciale masurabile si valabile in toate culturile, “codificate” in 7 seturi de emotii. Acestea sunt: Bucuria, Tristetea, Teama, Mania, Dezgustul, Surpriza si Dispretul. Alte cercetari sugereaza ca ultimele doua ar fi mai degraba emotii sociale (prin natura lor) decat biologice. In general, cele mai multe studii le considera pe primele 5 a fi emotii de baza, legate direct sau indirect unor regiuni neurologice, conexiuni si procese specifice.

 

Amintirile si personalitatea

In anumite momente din viata, fetita si-a format amintiri puternice, care au generat 5 “insule ale personalitatii” (Insula Familei, Insula Onestitatii, Insula Prieteniei, Insula Rasfatului, Insula Hobby-ului)  iar cand aceste amintiri s-au pierdut, personalitatea ei s-a schimbat. Personalitatea umana nu se dezvolta intocmai.

IO_5

Fiecare avem 5 “insule ale personalitatii”, doar ca mai putin “cuceritoare “ si cu alte denumiri decat cele prezentate in film. Corespund celor 5 factori descrisi in reprezentarea de mai jos:

trasaturi personalitate

Imagine: psychlopedia.wikispaces.com (The 5 Factor Theory )

Aceste caracteristici sunt “relativ stabile”. Studiile indica faptul ca schimbarea personalitatii poate fi determinata de diverse situatii din viata: mutarea in alt loc, niveluri diferite de venit sau, si poate cel mai important, de starea de bine.

Genele joaca un rol important in formarea personalitatii (cercetarile incep sa dezvaluie rolul pe care genele il joaca in anumite trasaturi de personalitate). Amintirile, insa, sunt si ele foarte importante. Se mai stie, de asemenea, ca experientele pot modela si chiar modifica ADN-ul unei persoane; epigenetica studiaza tocmai acest lucru. Si exista dovezi, din experimentele cu soricei, ca memoria olfactiva a unuia poate fi transmisa puilor, chiar la distanta de 2a generatii.

Reconsolidarea amintirilor

In film, amintirile erau reluate cu fidelitate, iar si iar, fara ca amintirea sa se schimbe. Totusi, unele studii au aratat ca reluarea si reconsolidarea unei amintiri, ii poate modifica sau degrada forma initiala. Cu alte cuvinte, aceeasi amintire “poate fi privita cu alti ochi”.

IO_3

 😎
Prietenul imaginar

Fetita avea un prieten imaginar cand era mai mica. Bucuria si Tristetea il intalnesc in timp ce ratacesc printre amintirile pe termen lung. Prietenul imaginar apare ca o creatura ciudata, cu corp din vata de zahar, trompa de elefant, coada de pisica si abilitatea de a scoate sunete ca un delfin. O, daaaa, iar lacrimile lui sunt…bomboane 🙂 Pe numele lui Bing Bong, prietenul imaginar a fost creat din diversele informatii pe care fetita le-a receptionat cand era mica.

Cu toata ciudatenia lui, acestui personaj ii este atribuit un rol absolut minunat si cea mai emotionanta scena a filmului:

 

Printr-o strategie abila, acesta nu a aparut in campania de promovare. Este un personaj-surpriza fabulos la propriu si la figurat.

Daca aparitia lui in imaginatia fetitei este legata si de un “mijloc de transport”, activat printr-o melodie, care sa-i duca… pe Luna, ambii vor fi “cheia” pentru ca Bucuria sa se salveze din “prapastia uitarii” (si chiar a “pieirii”). Doar la a 3-a incercare aceasta reuseste sa se ridice din prapastie, prin sacrificiul lui Bing Bong care sare jos si se pierde cu o replica emotionanta: “Du-o pe Luna pentru mine!” (Take her to the Moon for me!)

Un vis frumos merita sacrificiul maxim. Nu e cu mult altfel in viata asa cum o percepem in mod uzual. Ce are mai valoros si ne aduce satisfactie autentica se bazeaza pe jertfa.

 

Citeste si despre „Centrul de comanda” al emotiilor, despre „culoarea” lor, memorie 

sau despre uitare si vise

 

Imagini: Pixar, Disney

Dupa materialul The Psychology of „Inside Out”, how accurate is it?

2 Comments

  1. […] Descifreaza rolul-cheie al personajului imaginar  […]

  2. […] Simboluri, repere, semnificaţii   prevnext   […]

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: