Provocarea „publicitarilor” de către „artişti”

Zilele trecute (in preajma zilei internationale impotriva reclamelor – 25 martie 2016), angajatii unora dintre cele mai mari agentii de publicitate din Marea Britanie, s-au intalnit, in drumul obisnuit spre birouri, cu mesaje ce li se adresau direct. Demersul artistilor initiatori – reuniti simbolic sub “brand”-ul Brandalism, a inclus acest tip de text (in limbaj tehnic „copy”): “Lucrezi pentru…… [agentia X, sau Y, sau Z…]? Modelezi dorinta. Ai putere si o responsabilitate morala. Ne-am bucura sa stam de vorba cu tine.”

Ogilvy London 3

Textul facea trimitere la continutul explicit al actiunii – practic, ce aveau artistii de transmis:

“Ne adresam celor implicati in publicitatea ce deserveste corporatiile. Multi ne sunt prieteni si isi exprima in mod obisnuit dubii asupra muncii pe care o fac. Un volum imens de munca si bugete de milioane de lire sterline – toate cu scopul de a… ce? A-ti lua o noua canapea din piele? A beneficia de cea mai recenta oferta de zbor la Roma? Creativitatea ta poate insemna mult mai MULT.”

Ogilvy London 2

Chiar acum, omenirea se confrunta cu multiple crize sociale si de mediu. Chiria este dificil de suportat, inegalitatea dintre cei saraci si cei cu resurse mult peste nevoile lor este in crestere, mii de oameni se ineaca in M.Mediterana, iar mediul inconjurator este din ce in ce mai agresat. Nu putem inlatura aceste probleme prin consum. Cumparand si consumand.

JWT London 1

Avem nevoie de talentul si pasiunea voastra. Nu pentru a ne vinde si mai multe batoane de ciocolata sau cel mai recent contract de sponsorizare al unui poluator masiv…, ci pentru a schimba lumea. Avem nevoie de mai multi copywriter-i, graficieni, planificatori strategici, artisti 3D, manageri de proiect… Avem nevoie de voi TOTI. Avem o lupta de dus. Dar nu o lupta impotriva dorintei. Pur si simplu, vrem mai mult de la viata, nu mai putin. […] Este ziua perfecta pentru a evalua ce faceti spre a va castiga existenta si care va este rolul in aceasta lume. […] Cunoastem presiunea raspunsurilor. Si a vietii in general. Multi dintre noi provenim din aceeasi industrie. Am deservit-o candva. Dar ne-am eliberat din “lanturile” marketingului comercial si ne-am directionat si investit resursele in activismul comunitar, sustenabilitatea mediului inconjurator, actiuni de solidaritate cu refugiatii…. Desi este doar primul pas, responsabilitatile specifice ne-au permis sa ne stabilim o prioritate din convingerile personale in raport cu ego-ul corporatist, carierist. Sentimentul de eliberare a fost uluitor.”

AMV BBDO London 2

**

“Industria publicitatii are un impact profund asupra valorilor noastre si asupra a ceea ce consideram important in viata”, spune Robert Marcuse. Si credem ca spune totul.

In ceasul XII, macar acum, e timpul ca publicitatea sa se ia in serios.

Initiativa apartine: brandalism.org.uk/switchsides; #DayAgainst Advertising

Text: adaptare a mesajului original, accesibil pe site-ul brandalism.org.uk

[Imagine reprezentativa: waitingfortheelevator.com; imagini: adweek.com]

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: