Istoria unei mărci româneşti: din top, în… amintiri

CIBO Brasov: privind in urma cu nostalgie

Cum pot disparea o traditie de zeci de ani si recunoasterea internationala? Din pacate, simplu!

Reteta NU e tocmai surprinzatoare.

Se ia o fabrica romaneasca avand renume, reputatie international(a) si cota de piata foaaarte apetisanta.

Se impacheteaza intr-o oferta cat mai accesibila unui “investitor” cu staif.

afis ciocolata.cdr

Sursa: Muzeul Civilizatiei Urbane a Brasovului

Urmarea este, in multe cazuri, previzibila. Investitorul valorifica tot ce poate, pana cand… fabrica ajunge moloz, pentru ca, pe locul “apetisant” pentru un alt tip de investitor, sa poate fi construit, de exemplu, un mall. Sau un supermarket. Sau un hotel. Oricum, ceva ce implica un act de vanzare # productie.

Nu este misiunea sau rolul nostru sa analizam in ce fel au functionat si functioneaza economia, privatizarile, demolarile samd, dar nici nu ne este indiferenta disparitia unei traditii, a unor marci din locurile in care viata ne-a asezat obarsia.

Nu putem, de asemenea, sa nu facem o respectuoasa reverenta unor oameni (din cadrul Muzeului Civilizatiei Urbane a Brasovului) care, cu PASIUNE – precum a celor ce ani la rand au trecut pragul fabricii de ciocolata din Brasov -, descopera si pastreaza cu grija ceea ce se mai poate salva din istoria unor produse foarte indragite si din amintirile celor care au scris aceasta ISTORIE.

Reconstituirea istoriei ciocolatei brasovene” este valoroasa pe mai multe planuri.

  • Descoperi oameni pentru care meseria s-a dovedit vocatie.
  • Descoperi solidaritate, spirit de echipa, dupa cum si viziune si performanta in management, intr-o vreme cand nu existau training-uri, workshop-uri, team-building-uri.
  • Descoperi grija pentru angajati in lucruri concrete (cresa, gradinita foarte aproape de cladirea fabricii) si nu in programe cu denumiri sofisticate de HR. Si mai descoperi EFICIENTA acestora. Dupa ani de zile, oamenii sunt la fel de bucurosi sa se reintalneasca, vorbesc apreciativ unii despre altii si retraiesc cu entuziasm momente si etape din trecutul impreuna.
  • Descoperi ca inovatia era atent cantarita, iar “entuziasmul” din laborator – spre a se pregati noi retete, era alimentat de la sine de interesul angajatilor care-l animau.
  • Descoperi sarmul unor mesaje publicitare, care te determina sa zambesti, amintindu-ti de dulciurile copilariei.
Sursa: Muzeul Civilizatiei Urbane a Brasovului

Sursa: Muzeul Civilizatiei Urbane a Brasovului

  • Descoperi ca, odata, nu foarte demult, exista un FIRESC in toate si, mai ales, CALITATE mai mult decat imagine sau strategii/tehnici de marketing…

Ramane sa aleaga iubitorii produselor specifice daca prefera ingredinte, arome, gusturi cat mai curate sau povesti dulcegaroase. Daca aleg o ciocolata pentru calitatile intrinseci sau pentru… potentiale premii colaterale.

E drept ca inceputurile ciocolatei brasovene poarta o amprenta straina: mai intai Thiess&Seidel, 1891 – mic atelier de ciocolata, ulterior extins, modernizat si utiliat, din care s-a desprins apoi Fabrica Hess; in 1922 fratii Stollwerck (din Slovacia) au construit o fabrica de ciocolata si specialitati din ciocolata. Ambele au resimtit din plin repercusiunile razboaielor mondiale, dar in 1954 sunt unite in Intreprinderea de produse zaharoase “Dezrobirea”, care din 1966 devine CIBO. Este perioada considerata cea mai prospera, in care CIBO avea o piata de desfacere de 80% si in care producea si pentru export (Germania de Vest) – potrivit interviului realizat cu directoarea din acea vreme, timp de 20 de ani a fabricii, doamna Maria Aldica, de catre curatorul expozitiei, doamna Camelia Neagoe. De mentionat si ca detinea marca inregistrata international.

Revenind la… comunicare – tot pe fondul interviului mentionat, am aflat cu interes ca fabrica avea propria echipa de creatie (copywriting si design – am spune azi), iar tiparirea ambalajelor se facea local. Existau si demersuri de testare a produselor noi (merchandising, sampling), dar si inspirate actiuni de… PR (participarea la Festivalul International „Cerbul de Aur”, sponsorizarea echipei de ciclism, realizare de prezentari sau reportaje video).

E imbucurator ca “perioada romaneasca” a fost cea mai buna din “povestea ciocolatei brasovene”.

Iubitorii ciocolatei de calitate, pe care produsele din supermarket nu (prea) au cum o oferi, isi pot topi amaraciunea in produsele atelierului Luado Brasov, care si-a propus sa ofere pasiuni sanatoase printr-o gama diversificata de praline. Intre produsele cu multa pofta de joaca – ce abia asteapta sa-si dezvaluie savorile in lapte fierbine -, ciocolatelele pe bat (hot choco sticks) sunt o invitatie greu de refuzat.

De fapt, haideti sa procedam altfel: vizitati locul in care Luado se ofera pe alese, din centrul orasului (Str. Apollonia Hirscher 11) si… continuati povestea.

Luado

Ciocolateria Luado, Str.Apollonia Hirscher nr.10

Povestile adevarate nu se sfarsesc, ci indraznesc sa deschida noi capitole. In acest caz, unul savuros din care putem fi parte fiecare. O istorie la prezent a Brasovului, ce poate recupera un trecut nedrept frant. Luado Chocolate Brasov isi asuma curajos, dedicat… continuarea. O continuare in care sa redescoperi adevarul si in ciocolata. De n-ar fi adevarate, povestile nici n-ar incepe..

Multumesc Muzeului Civilizatiei Urbane a Brasovului care mi-a redat – prin documente, marturii si intalniri valoaroase, o parte de istorie care este si a mea. Atat prin trecutul, cat si prin prezentul istoriei ciocolatei la Brasov.

Cat de personala, poate nu v-ar veni sa credeti! Ma puteti intreba ?

1 Comment

  1. felicitari pentru articol…din pacate , cazul nu este singular, vezi fabrica FELEACUL din Cluj-Napoca…Aceeasi poveste( in 2018 ar fi trebuit sa serbeze 100 de ani de la infiintare…), o alta victima!

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: