Pledoarie pentru FIRESC. Nu domnul Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române (BOR), are nevoie de apărare!

Domnul Vasile Bănescu e câştigător ca om şi în misiunea pe care o îndeplineşte. N-ai cum pierde rostind şi susținând FIRESCUL. Doar devii țintă a atacurilor absurde, dar înverşunate ale opozanților lui.

Foarte succint, pe fondul declarațiilor reprezentantului Bisericii Ortodoxe Române vizând:

  • definirea familiei în Constituție, ca fiind întemeiată pe “căsătoria liber consimțită între bărbat şi femeie” (vs. “soți”, cum este acum, la art.48), pe care o numeşte “familie naturală”(cum şi ESTE!),
  • prudența în privința oportunității şi atenția la caracterul adecvat vârstei asupra aspectelor ce țin de educație sexuală în şcoli, ca soluție la prevenirea numărului de naşteri în rândul minorelor, context în care a menționat şi minorele de etnie roma prin prevalența cazurilor de graviditate,

acesta a fost reclamat la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD).

Un demers similar a avut ca obiect afirmația “un om fără credință este capabil de orice”, preluând o cugetare a scriitorului Victor Hugo, în cadrul unei emisiuni tv.

Nu voi relua argumentele pe care mediul virtual cu precădere le-a rulat pe toate fețele. Pro şi contra.

Mă voi rezuma la perspectiva de om (simplu) şi implicat în domeniul comunicării de aproximativ 20 de ani.

Regăsesc, din aceasta ipostază, un subiect: Vasile Bănescu, dar văd o instituție. (Pentru ochi mai puţin obişnuiţi, oricum transpare).

Regăsesc în jurul acestui subiect predicate pozitive (ex: afirmă, apără, susține), fireşti rolului pe care purtătorul de cuvânt şi l-a asumat în îndeplinirea misiunii pe care instituția, Biserica Ortodoxă Română, o are. Dar şi predicate negative (ex: reclamă, acuză), din partea celor pe care, îmi este limpede, instituția şi misiunea ei îi incomodează. Formulările specifice media sunt previzibile: “lovitură pentru BOR”, “purtătorul de cuvânt e acuzat de discriminare” etc.

Atributele asociate situației sunt apăsătoare. Sar “din cutia Pandorei”, uneori parcă bulversate de ele însele. Pe teme sensibile, partizanatul publicului e decis rapid. Argumentele, impecabil expuse de cel direct implicat, sunt de la sine şi în esența lor clare pentru cei care suin firescul; nu contează, în schimb, pentru cei declarat “contra”. Îmi asum atributul “impecabil” ca om de comunicare, motiv pentru care am și afirmat că NU purtătorul de cuvânt are nevoie de apărare.

Cine, atunci? Și ce poate aduce bun toată aceasta furtună?

Citesc legea privind prevenirea şi sancționarea tuturor formelor de discriminare (pe baza căreia îşi desfășoară activitatea CNCD-ul). N-am să fac o analiză pe text, ci o citesc cu ochii omului obişnuit. O percep bună în intențiile ei, dar din dificultatea cu care încearcă să îşi definească obiectul, “discriminarea” în speță, deduc că e sensibilă aplicarea. Iar cei desemnați ca membri (pe ce criterii, rămâne o temă realmente delicată), destul de solicitați, la ce arie largă şi nuanțată de aplicabilitate are.

Subiect efectiv al reclamațiilor menționate, îl găsesc pe purtătorul de cuvânt al BOR şi în ipostaza potențială a “hărțuitului”, exact aşa cum e enunțată în textul legii, pentru exprimarea convingerilor sale şi a principiilor pe care instituția reprezentată şi le-a definit şi le afirmă prin intermediul său.

Dar dl Vasile Bănescu NU este o victimă! Este un om bine definit, într-un rol responsabil asumat de purtător al Cuvântului. De mărturisitor! Deci inevitabil şi o țintă, într-o lume care pare să-şi cam fi pierdut reperele. (Sau riscă să le piardă).

Cine are nevoie, atunci, de apărare?

Dupa părerea mea, firescul din noi. Din ființa noastră. Un firesc pe care dl Vasile Bănescu nu se sfiește să-l susțină. Dincolo de misiunea pe care o îndeplineşte profesional, susține firescul din om. În unii mai evident, în alții distorsionat sau, oricum, sub asalt”. Un firesc pe care, cei căzuți din el îl vânează şi încearcă să-l prindă în capcane tentante ca formă, aspect, chemare, slogan, dar nocive şi necruțătoare prin mecanismele degenerate si degeneratoare pe care le maschează.

Ce poate aduce bun această furtună, care aruncă fulgere de discriminare și tunete de frustrări ?

Poate o reactivare a conştiintei din noi, cei care n-o trăim, doar îi simțim ecoul.

O regenerare a spiritului.

O consolidare a aşezarii ființei umane pe VERTICALA căreia îi este menită, nu abrutizării și risipirii/dezintegrării pe orizontală.

Dacă nu suntem atenți la firescul verticalei, riscăm să involuăm la stadiul de “ființe târâtoare”. Verticala are nevoie de exercițiu. De voință și efort. Degradarea interioară o poate compromite. Poate compromite FIRESCUL nostru, de ființe chemate la desăvârșire. Poate compromite FIRESCUL familiei, ca bărbat şi femeie în comuniune de iubire, singura comuniune DĂTĂTOARE DE VIAȚĂ. Poate compromite firescul copilăriei şi al adolescenței, asociate inocenței, descoperirii, învățării, exersării RIDICĂRII şi RĂMÂNERII pe verticală.

Ca om simplu îmi permit să redau un citat al unui nditor român, pe care o altă lege vrea (fără succes!) să îl alunge în uitare: Fără credință, fără Dumnezeu, omul devine un animal rațional care vine de nicăieri şi merge spre nicăieri (Petre Ţuţea). Pe mine, cel puțin deocamdată, nu mă poate hărțui nimeni. Iar între timp, cu sprijinul larg al oamenilor sănătoşi, vii şi pe fază, poate apare și o… “Lege pentru Apărarea Firescului”. În acest moment, cu toate vulnerabilitățile ei – ca orice instituție alcătuită de şi din oameni -, o afirmă şi o susține neintimidată şi neclintită de atacurile absurde, înverșunate ale opozanților ei, Biserica Ortodoxă Română. Deşi nu-i de invidiat ca rol, un rol căruia puțini i-ar face față, mesajul purtătorului de cuvânt al ei dezvăluie şi susține firescul. Dacă l-am asculta activ, atent, l-am descoperi. În noi înşine.

Carmen-Iulia Orzea

Consultant comunicare

1 Comment

  1. O opinie, de recitit, din când în când, ca să nu alunecăm…Excelentă!

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: