Contează să fii AUTENTIC când îţi ceri scuze. Inclusiv “publicitar”! (Gillette)

Sau mai bine las-o balta..

Pentru necunoscatori, Neymar este considerat unul din cei mai buni jucatori de fotbal din generatia de acum. Talentat, cu verva, bucurie si chiar fantezie pe teren, este, insa, criticat pentru modul cum se comporta in joc. Mai ales prin prisma numeroaselor simulari de fault, prin caderi “spectaculoase”. S-a intamplat si cu ocazia recentului Campionat Mondial din Rusia, cand echipa Braziliei si-a dezamagit fanii parasind competitia neasteptat de repede. Adulat adeseori, Neymar a fost chiar ridiculizat la revenirea in tara pentru esec. O analiza a manifestarii sale pe teren a dezvaluit ca ~14 minute s-a tavalit pe jos, in loc sa se faca remarcat prin vreunul din atributele mentionate anterior. Si-a asociat, in schimb, altele; cum ar fi: teatral, histrionic.

Compania P&G, al carei ambasador este pentru marca Gilette, a considerat oportun momentul de a lansa o reclama care sa atace direct problema, cu intentia de a reabilita imaginea starului. Lucrurile, insa, n-au avut efectul dorit. Dimpotriva! Se pare ca i-au facut mai mult rau. Sa vedem putin cauzele.

Pe scurt: lipsa de autenticitate a mesajului. Implicit a atitudinii fata de situatia in sine. Impartasesc aceasta opinie a editorului revistei Adweek, Doug Zanger.

Iata de ce, mai detaliat.

Fotbalistul a refuzat sa dea curs unor interviuri in timpul campionatului, iar cand totusi a vorbit, n-a recunoscut ca ar fi exagerat pe teren, cautand faulturi unde nici „cu lupa” nu le-ai fi gasit. Potrivit declaratiei unui reprezentant al firmei de marketing sportiv Sports Value, Amir Somoggi, preluata de Associated Press, „acum s-a ascuns dupa o  reclama ca sa faca acest lucru”:

 

  • tagline-ul reclamei: „A New Man Every Day”, nu are nevoie de traducere; de (ceva) substanta/fond, in schimb, da; 

 

  • textul – cu atat mai mult: „Poate credeti ca exagerez. Si uneori chiar o fac. Dar adevarul este ca sufar pe teren.” O forma de a-ti cere scuze „cu jumatate de gura” (a se citi si: … de convingere), cum ar veni; in alte cuvinte: iti ceri scuze si… nu prea!

 

  • „Cand plec fara sa acord interviuri, nu este pentru ca vreau doar laurii victoriei”, continua in spot. „Este pentru ca nu am invatat inca sa va dezamagesc. Cand par nepoliticos, nu este din cauza ca sunt un copil rasfatat. Este pentru ca nu am invatat cum sa fiu frustrat.” 

 

  • „Poate credeti ca eu cad prea mult. Dar adevarul este ca nu cad. Ma prabusesc” – textul ne poarta intr-o dimensiune existentiala destul de pretentioasa pentru un fotbalist meserias, insa, previzibil, cu mai putine dileme, perceptii de natura filosofica;

 

  • „Iar asta doare mai mult decat orice pas facut cu o glezna operata” – (cam) greu ” de inghitit”;

 

  • „Mi-a luat mult sa va accept criticile. Mi-a luat mult sa ma uit la mine insumi in oglinda si sa devin un nou barbat. Am cazut, dar numai cine cade se poate ridica” – bun de citat pe retele de socializare la „mesaje motivationale”, s-ar putea spune (si, se pare, chiar a facut-o cineva pe o platforma cu asemenea citate, BrainyQuote

 

  • „Puteti continua sa aruncati cu pietre. Sau sa lasati pietrele din mana si sa ma ajutati sa ma ridic. Cand sunt in picioare, toata Brazilia este in picioare alaturi de mine.” – trimitere la un citat din Noul Testament (Brazilia este tara cu cea mai mare comunitate catolica din lume).

 

Nu stiu altii cum sunt, dar pentru mine nu prea seamana a regret autentic sau a mustrare de constiinta fata de dezamagirea unei mase de fani, mai mare decat populatia multor tari. Nu ca „la scara mai mica” ar putea semana…

Cat despre alte abordari si „mustrari de constiinta” prin prisma unor sportivi valorosi (ai altora sau de-ai nostri), care promoveaza nonsalant produse nesanatoase – despre care sintagma englezeasca „junk food” spune totul, cu sincer regret, intr-un alt material.

PS: suma primita de fotbalist pentru „recitarea” acestui text a fost de 260,000 $. Suficient de convingatoare incat sa poti spune… orice ti s-ar „dicta”? 😉

Adaptare dupa articolul Neymar’s Mea Culpa Could be One of the Most Infuriating „Apology” Ads Ever  

 

 

 

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: