Controversa unui slogan: “Crede în ceva. Chiar dacă asta înseamnă să sacrifici totul.” (Nike)

Crede in ceva. Chiar daca asta inseamna sa sacrifici totul – este sloganul celei mai recente campanii a marcii mentionate. Daca americanii au reactionat instinctiv la susbstratul politic al mesajului, eu imi permit sa-l analizez detasat, dupa ce ma voi referi la fondul lucrurilor.

Sportivul Colin Kaepernick, care actualmente nu mai face parte din Liga Nationala de Fotbal American (NFL), a facut istorie plecand un genunchi in timpul intonarii imnului Americii, in semn de protest fata de violenta politistilor asupra unor negri. Posibil, un exces de violenta. Momentul a fost inaintea unui meci din 2016.

Desi e interesant de la prima vedere si, in mod clar, puternic, desi suna bine, mesajul are insuficiente si, dupa cum va voi povesti, a avut si… “efecte secundare”.

Nu e suficient sa crezi “in ceva”. Ci in ceva care SA MERITE sa sacrifici totul.

Gestul simbolic al sportivului, care a fost dezaprobat de majoritatea americanilor (o natiune respectuoasa cu insemnele ei), n-a avut un protagonist pe masura. Kaepernick a fost surprins purtand ciorapi in care politistii erau reprezentati… cu cap de porc. Cu siguranta acest detaliu a inflamat cel mai mult spiritele. In semn de protest, unii fani Nike si-au ars incaltamintea brand-uita, altii au decupat logo-ul de pe sosete, ma rog, fiecaruia ce i-a trecut prin minte… Cert este ca si Liga l-a taxat, pentru ca nu mai activeaza in niciun club.

Morala intamplarii are cel putin valente:

  • oricat de bun, nimeni nu e de neinlocuit;
  • o marca ce “se arunca” in mijlocul unor teme fierbinti e inevitabil “sa se arda”;
  • atentie la motivul pentru care ingenunchezi si daca esti suficient de “inalt” pentru ca gestul sa fie nu doar simbolic, ci sa fii si demn de cauza pe care o sustii.

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: