#referendum pentru familie: între fantasmele Papaya şi afrodiziacul nonconformiştilor

Referendumul pentru specificarea in Constitutie a faptului ca institutia casatoriei se refera la un barbat si o femeie a captivat imaginatia lumii nonconformistilor. In plan profesional, pe a celor din lumea publicitatii. In plan personal, pe a celor declarat altfel decat majoritatea.

Demersul este unul atat de complex SI din perspectiva comunicarii, incat o analiza completa nu poate face obiectul unui articol. Imi propun sa expun doar cateva aspecte si nuante.

In primul rand, fondul temei a deschis calea primei initiative de comunicare a unui brand puternic (Coca-Cola) – pro ‘agenda lgbt’… Cu mesajul ispititor ca iubirea, indiferent de combinatii, “are acelasi gust”: Noi nu vedem nicio diferenta. Senzatia e aceeasi (#SAMEFEELING), CC isi declara public si in Romania afinitatea cu “cei altfel”.

E un val in care se inscriu si alte companii, prin declararea simpatiei si chiar sprijin concret pentru chestiuni sensibile la nivelul publicului larg. Cum interesant sugera dl Catalin Sturza in articolul Cine a aruncat Papaya pe apa Referendumului?, de ce nu ar fi obligate sa faca reclame doar pentru comunitatile sau activistii lgbt.., ca forma de discriminare pozitiva, in chestiuni pe care cu atata mandrie le promoveaza? Ar fi (mai) convingatoare in demersurile lor – adaug eu. Altfel, nu gasesc decat un pretext de a se baga in seama cumva… ALTFEL.

Agentia de publicitate mentionata (in titlu) gaseste la fel de oportun momentul spre a-si desfasura creativitatea fantasmelor, intr-un spot inspirat de un film popular (ecranizare a romanului cu impact emotional la public, “Povestea slujitoarei”). Contextul imaginat al filmului ofera “intriga”: o societate totalitara ce trateaza femeile ca “proprietate de stat”, in incercarea disperata de a repopula o lume devastata. Astfel, femeile sunt supuse sclaviei sexuale. In spot, fetite sunt etichetate “copiii referendumului” si asista la arderea pe rug a unei femei neascultatoare. Sunt trimiteri la simboluri si personaje politice, iar mesajul final este: “Daca va pasa, stati acasa.”

Bine, nu stati oricum… Mai multe grupuri, asociatii, comunitati “altfel” se reunesc intr-un alt spot, recomandand, de fapt incitand prin scene fierbinti publicul(ui)… “sa faca dragoste”.

Mesajele publicitare trec nestingherite printre si exploateaza nemilos pulsiunile omenesti cele mai puternice: frica si placerea, pulsiuni valabile pentru toate fiintele umane, indiferent de orientarea sexuala.

Ambele mesaje publicitare tintesc foarte precis. Nu e de mirare ca o patura destul de larga de public a avut REFLEXUL de a si le asocia. Cine este acest public? Mai exact, ce vrea sa ne spuna despre el prin “asociere”? Ca e pe faza, cool, deschis la minte, dezinhibat sexual… Nu m-as mira ca, intre fani, sa se gaseasca unii care sa-si doreasca sa posteze “live-uri” din zilele de 6 si 7 octombrie… Din fericire, retelele sociale insele tempereaza elanul exhibarii unora. Posibil, insa, ca unii sa fie revigorati tocmai de ideea de “a face sex de referendum”.

Cu mintea tulburata de mesaje intens emotionale, intre alte mesaje derutante, e posibil sa omitem esenta lucrurilor.

Referendumul NU e despre dragoste si nici despre sex. Este despre ASUMAREA unei relatii firesti, care exact prin firescul ei este cadrul in care poate aparea VIATA in cele mai prielnice conditii.

Referendumul NU este despre perfectiunea celor casatoriti sau a celor care doresc sa o faca, respectiv despre imperfectiunea celorlalti. Toti suntem oameni cu slabiciuni.

Referendumul NU este nici politic, nici bisericesc. Intr-un demers legal, este firesc ca autoritatile sa fie implicate. Iar intr-un demers in care se regaseste, este firesc ca orice institutie sa fie implicata in mod declarat, transparent.

Boicotul este strategia celor constienti de optiunea majoritatii, dar care, in ciuda faptului ca se doresc a fi “pe faza”, “cool”, “deschisi la minte”, “dezinhibati” in orice privinta, nu vor sa respecte alegerea majoritatii. Spot-urile publicitare sunt tactici ticluite creativ (dincolo chiar de orice argument rational) spre atingerea acestui obiectiv.

Optiunea majoritatii este cea care da esenta referendumului: familia – familia naturala, familia ca reper. Familia fundamentata pe cea mai frumoasa si fireasca asumare a comuniunii de iubire dintre un barbat si o femeie: “DA VIETII!” Pe care doar impreuna o pot genera si pe care impreuna o pot cel mai frumos ocroti si modela. Dincolo de acest reper, de acest firesc al relationarii, au existat intotdeauna si vor exista si in continuare diverse forme de relationare. Pentru ca au existat si vor exista oameni cu diverse slabiciuni. Oameni “altfel” – intr-un fel sau altul. Inclusiv oameni cu fantasme si oameni pentru care dragostea e ceva atat de intim, personal, delicat, frumos si implinitor, incat n-o exhiba, ci si-o asuma printr-un DA!… emotionat 🙂 O majoritate isi doreste acest lucru EXACT IN firescul lui. 

Carmen-Iulia Orzea

Consultant comunicare

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: