Cum păstrăm starea de bine?

Cultivand: Recunostinta, Varietatea, Abstinenta, Valoarea sentimentala…

Cand ni se intampla ceva de bine, avem tendinta de a exagera efectele pe care le va avea pe termen lung. Asta, ne spunem noua insine, asta ne va face in sfarsit fericiti! (casatoria, cumpararea casei visate, petrecerea vacantei demult dorita, obtinerea locului de munca sau postului vizat).

 

Si, pentru o vreme, poate asa si este. Dar NIMIC nu dureaza vesnic (nici macar… fericirea). Dupa un timp, fiecare revine la ”punctul de plecare”. Un studiu a indicat ca entuziasmul initial al casatoriei se stinge in aproximativ 2 ani, in vreme ce – un altul – ca bucuria job-ului obtinut tine, in medie, cam un an. Chiar mici placeri, precum o prajitura, un nou hobby, o zi libera, o… coafura diferita – sunt mai… trecatoare decat anticipam. Si, odata ce ”magia s-a dus”, nu ne ramane decat sa ne concetram la altceva spre a ajunge la acelasi rezultat.

 

Psihologii se refera la acest fenomen prin sintagma ”adaptare hedonica” sau ”rutina hedonica”. Este sugestiv pentru ceea ce se petrece in creierul nostru: alergam constant spre o stare de fericire pe care o dorim stabila, nu o atingem niciodata; ”vanam” recompense care, in egala masura, ne scapa.

 

Cercetatorii considera adaptarea hedonica un mecanism de aparare, ce impiedica stimulii externi sa aiba un impact prea mare asupra starii noastre de spirit. Unii au numit-o ”sistem imunitar psihologic”, din moment ce adaptarea este modul in care ne revenim din (aproape) orice ne rezerva viata. Dar acest lucru se dovedeste a fi impotriva noastra uneori (adeseori?), pana in punctul in care ne indoim de alegerile pe care le-am facut ”in cautarea fericirii”:

  • poate ca nu m-am casatorit cu persoana potrivita;
  • poate ca nu e cariera potrivita pentru mine;
  • voi incerca o alta aroma data viitoare..

 

Chiar lasand la o parte indoiala, n-ar fi placut sa incetinim procesul de adaptare si sa ramanem la acele momente de bucurie, pastrandu-le macar ceva mai mult?!

 

Specialistii ne dau sperante (speranta, oricum, ne place sa credem ca e… nemuritoare 🙂, cel putin intr-o anumita masura. In 2005, psihologii Ken Sheldon, Sonja Lyubomirsky si David Schkade au realizat o cercetare spre a evidentia factorii care ne influenteaza starea de spirit (ex: fericirea).

Starea de spirit:

cam 50% tine de trasaturi date (personalitate, gene),

10% este influentata de imprejurari,

iar 40% este sub controlul nostru, autorii numind factorii respectivi „latura intentionata”.

 

Aprecierea si varietatea

Impreuna cu Lyubomirsky, profesor de psihologie la Universitatea din California, Sheldon a dezvoltat un model de PREVENIRE A ADAPATARII HEDONICE, o strategie de incetinire a procesului prin care momentele fericite din viata noastra isi pierd „stralucirea”. „Cheia” de a tine fericirea aproape 🙂 are doua laturi: aprecierea/recunostinta si varietatea.

Aprecierea – descrisa intr-o lucrare din 2012 ca „opusul psihologic al adaptarii” – presupune „evaluarea intentionata a situatiei date sau cultivarea recunostintei”. In cuvinte mai simple, inseamna sa fim mai atenti la cauzele fericirii resimtite intr-un moment anume, la intreg cadrul. Sa savuram momentul / momentele. Cand partea negativa pare sa fie predominanta, sa nu o uitam pe cea buna.. (Ar fi si nedrept!)

Varietatea experientelor este o alta strategie. Iar in privinta aceasta, doar imaginatia este limita. Cel mai simplu (si spontan) exemplu: cand majoritatea se indreapta spre munte in cautarea de senzatii de iarna, „lasa valul”, creeaza-ti un mediu ambiant acasa, invita pe cine vrei (desigur!) si savureaza astfel momentele libere; sau iesi in oras intr-un loc pe care nu l-ai explorat. (Si fii mai discret cu alegerile si experientele tale; daca te bucura cu adevarat, nu vei avea nevoie de „mediatizarea” lor; le vei savura in tihna…)  

Dar, la cat de „variati” suntem si noi, nu functioneaza aceleasi metode pentru oricine!

 

Abstinenta ocazionala

Jordi Quoidbach, profesor de psihologie la Universitatea Pompeu Fabra din Spania sugereaza o alta strategie: abstinenta ocazionala de la (ceva) ce iti face placere. (Prea mult din ceva ce iti place, te poate plictisi. Oricum, ajungi la o saturatie). Nu ezit sa mentionez in context, cat de binevenite sunt perioadele de post, mai ales in vieti cu… DE TOATE!

Iar sugestiile nu se opresc aici.

Valoarea sentimentala

Jeff Galak, profesor asociat de marketing la Universitatea Carnegie Mellon, a descoperit ca asociind valoare sentimentala unei anume experiente poate fi un antidot puternic adaptarii hedonice. Astfel, nu mai e nevoie de NOUTATE pentru a simti BUCURIE.

Toate aceste metode incearca, fiecare in felul ei, sa amane momentul in care o situatie incepe sa devina obisnuita. Si ne ajuta sa ne amintim ca ne putem bucura de o experienta si dupa un timp de cand am trait-o efectiv.

Adaptare dupa materialul: Your brain is wired to suck the joy out of good news, Livie Campbell

Poate te interesează și Ce mai înseamnă fericirea azi?

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: