„Homo mediaticus”: o mutație genetică născută din… marketing

Doctor in neurostiinte si cercetator in domeniu (Institutul INSERM), Michel Desmurget considera homo mediaticus o himera. Imaginea lui e peste tot, dar existenta nicaieri. Iar Massimo Ragnedda (profesor de comunicare in masa la University of Northumbria), ii asociaza ideea de paralizie a gandirii critice.

 

Homo mediaticus este o faptura umana nascuta din…. marketing, care traieste in prezent, lipsita de memorie si cumva fara perspectiva. Are o natura pirandelliana, fiind unul, nimeni si… 10,000 in acelasi timp. Nu putem sti inca daca este o „forma imbunatatita” sau un pas inapoi, putem spune doar ca este o variatie. Una radicala. (Luigi Gentili, sociolog, Rome Business School)

 

Prof. Neil Postman – autor a numeroase carti incitante (intre care: Amusing Ourselves to DeathTechnopoly: The Surrender of Culture to TechnologyThe Disappearance of Childhood sau The End of Education: Redefining the Value of School) – vorbea despre lucruri care ne indeparteaza de ceea ce conteaza.

Manifestarea lor:

  • distragerea atentiei catre nimicuri, trivialitati;
  • redefinirea vietii sociale ca forma interminabila de distractie;
  • coborarea in derizoriu a temelor de real interes,

 

o traim azi din plin. Televiziunea a fost mediul propice, iar internetul cu derivatele lui a amplificat peste masura un fenomen usor de sesizat: aproape tot ce s-a dovedit relevant pentru evolutia omului „a fost coborat din majuscule”. Am devenit parca un urias teren experimental, material de laborator al unor pseudo-elite cu interese cel putin discutabile. Sub anestezicul publicitar ce promite obtinerea instantanee a fericirii…. cumparand si iar cumparand.

Material integral aici

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: