#SaptamanaCreierului, 16-22 martie 2020

ZAHARUL. I se spune „otrava dulce”… Suficient de clar, incat sa nu necesite adaugiri. Asa ca, doar cateva din efectele pe care alimentatia bogata in glucide (in special din alimente procesate) le produce la nivelul creierului: dependenta; dificultati in invatare, memorare; afectarea altor functii cognitive, a celor motorii; afectiuni neurodegenerative; potrivit unui studiu realizat pe mai mult de 23.000 de persoane, este asociata si cu incidenta crescuta a DEPRESIEI!

Despre impactul negativ al zaharului asupra creierului, mai pe larg.

Hidratarea corespunzatoare* este necesara pentru buna functionare a intregului organism, implicit a creierului. Echilibrul emotional, capacitatea de concentrare, rapiditatea in reactii, gandirea clara, starea de spirit buna sunt doar cateva „raspunsurile” prietenoase ale creierului nostru cand avem grija de el.

*Cantitatea de apa recomandata este de 33ml / kg corp. Desigur, in cazul activitatii fizice SAU intelectuale intense, consumul de apa trebuie sa fie MAI MARE.

Durerea de cap poate fi un semnal al deshidratarii. Inainte de a te repezi la vreun medicament, bea un pahar cu apa 😉

Cea mai INALTA forma de „meditatie” = RUGACIUNEA. Cele mai INALTE modele umane, sfintii, au fost (si SUNT!) rugaciune vie. Este acum cunoscuta (si practicata) chiar de mireni, rugaciunea asociata anterior oamenilor spiritualizati, induhovniciti, care au ales „calea cea ingusta” in cea mai profunda forma: monahismul, asa-numita Rugaciune a Inimii: ”Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul/pacatosa!” Impreuna cu pasajul din Rugaciunea Domneasca:

„Faca-Se Voia Ta, precum in cer, asa si pe pamant!”,

alcatuiesc „perechea” cea mai la indemana pentru buna-asezare sufleteasca in orice vreme. Si Calea spre Lumina 🙂

Noile tehnici de vizualizare la nivelul creierului (imagistica) evidentiaza modificarile – inclusiv ale structurii interne a creierului – prin intermediul rugaciunii. Si confirma ceea ce, cu ani in urma, Sfintii Parinti marturiseau din experienta proprie.

Dr. Raluca Mititelu, Presedinta Societatii Române de Medicina Nucleara si Imagistica Moleculara: in timpul rugaciunii, aria asociata cu frica, anxietatea, stresul devine mai putin vascularizata, in timp ce vascularizarea creste in aria asociata cu starea de bine; in plus, imbuntateste metabolismul, dar si anumite functii cognitive.

Pe scurt, rugaciunea ne poate ajuta si pe noi, oamenii simpli, obisnuiti, sa ne detasam de sinele propriu, spre a forma legături profunde cu Dumnezeu și cu oamenii din jurul nostru. O atat de necesara detasare, mai ales cand constientizam ca doar IN COMUNIUNE putem reusi. Cea mai inalta comuniune este cu/prin Insusi Creatorul.

1. „Sa aveti intotdeauna un scop maret” (Louis Pasteur)

Nu va lasati absorbiti de ritmul lumii. Viata e „pe persoana fizica”, unicat, implinita doar la nivel… INALT.

Preocuparile pentru sanatatea creierului se manifesta, din pacate, cand problemele se resimt deja. Daca nu ati dedicat /INCA/ timp celui mai COMPLEX si FASCINANT organ al corpului uman, iata o rapida „punctare” a altor lucruri esentiale:

2. Detasare de rutina si uzura cotidiana prin rugaciune..

3. Creierul iubeste provocarile, noutatea, actiunea… – orice ati alege (NU e mofturos): citit, deprinderea unei noi abilitati, un hobby, invatarea unei limbi straine – aveti un ALIAT de exceptie, iar rasplata este INTOTDEAUNA mai mare decat efortul depus!

4. ALIMENTATIA: doar un indiciu sugestiv = „mediteraneana”!

5. EXERCITIUL FIZIC: potrivit unui studiu efectuat in Suedia, femeile care practicau miscarea si erau in buna forma fizica, la varsta a 3-a aveau 0% disfunctii congnitive.

6. SOMNUL: in principiu 6-8h. (Creierul se resimte si dupa doar o noapte pierduta…)

7. Atentie la fluctuatiile accentuate ale starii de spirit, dezechilibrul emotional, posibila instalare a depresiei. Stresul cronic este „precursor” acesteia.

8. Relationari de calitate

9. FARA alcool*, tigari, produse nocive (inlcusiv alimentare)!

10. Bunatate, blandete, autocontrol, masura IN TOATE, altruism, empatie… Re/cititi: Galateni 5, 22-26

Tineretea vesnica EXISTA! Ce facem pt.ea?

Scurt si la obiect!

95% din SEROTONINA organismului este produsa in intestin – neuromediator implicat in reglarea DISPOZITIEI, a apetitului, somnului; la nivel intestinal, are rolul de a mobiliza sistemul IMUNITAR si a proteja neuronii de efectele inflamatiei.

 

Intre sistemul nervos enteric si sistemul nervos central (SNC) exista o legatura CONTINUA in AMBELE sensuri.

 

Neuronii intestinali actionează ca mici laboratoare, analizand continutul alimentar si „raportand“ SNC. Cand totul este normal, functionarea este silentioasa, dar, daca in alimente se gaseste o toxina, atunci se da alarma si creierul reactioneaza spre a salva oragnismul.

Prof. univ. dr. Ostin C. Mungiu

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: