Provocările creierului…

… sau

Despre neurostiinte “pe orizontala” – comunicand despre creier pentru publicul larg

 

Pornind de la inspirata campanie Saptamana Creierului:

  • accentuarea si expunerea pe scara larga a punctelor forte (actiuni/activitati)= mediatizare (in mod unitar, sistematic, consecvent)
  • solutii pentru punctele slabe (deocamdata informatia se difuzeaza in “spatiu inchis”, oricum RESTRANS – universitati; in cea mai mare parte, abordarea NS este academica, stiintifica # latura accesibila, practica)

Intre informatia stiintifica, ce nu este accesibila publicului nespecializat si cea “fantezista”, este o “zona descoperita”: NU exista o abordare unitara, consecventa,

IAR

pe de alta parte, publicul larg (de la varste din ce in ce mai MICI) este expus diverselor experimente de marketing, publicitate, comerciale, mai nou sub coordonarea unor specialisti in sau agentii de neuromarketing.

 

  • valorificarea oportunitatilor:

1. LIPSA info adresata publicului tanar – perioada in care evolutia creierului este cea mai spectaculoasa, iar influenta din afara cea mai accentuata

2. INTERES din partea publicului larg

3. incidenta crescuta a tulburarilor sau bolilor sistemului nervos

4. ‘val’ de studii, cercetari ale caror concluzii / rezultate sunt in beneficiul celor la care… reusesc sa ajunga

Obiective:

I. popularizarea informatiilor referitoare la creier si functionarea optima (a lui si implicit a noastra :-), pana la varste inaintate

II. conturarea (in timp, a) unui Centru de Neurostiinte, cu programe / categorii de varsta (tematica specifica) + initiere/coordonare campanii de constientizare, educare

III. introducerea intre materiile de studiu pt.tineri (nivel: gimnaziu, de ex.), a unui modul / neurostiinte

RESURSE:

  • Facultati: Medicina, Psihologie si Stiintele Educatiei; specialisti-practicieni (profesori, medici, psihologi) si alti “actori sociali
  • edituri 
  • institutii media (canalul National Geographic, ce difuzeaza emisiunea Brain Games)
  • asociatii de profil
  • companii farma care au produse si desfasoara cercetari pt.afectiuni ale Sistemului Nervos

——-

“Ambasadori ai neurostiintelor” – specialisti si comunicatori

MEDICINA:

  • Acad., prof.univ.dr.  Adrian Restian
  • Prof. univ. dr. Dumitru Constantin-Dulcan
  • Prof. univ. dr. Leon Zăgrean
  • Lector univ.dr. Mihaela Gheorghiu

BIOETICA:

  • Biofizician Virgiliu Gheorghe

TEOLOGIE, FILOSOFIE, STIINTA (cursuri si seminarii cu tematica din aria dialogului interdisciplinar)

  • Diac. Adrian Mihalache

MEDIA:

  • Alexandru Safta (revista Stiinta si Tehnica)
  • Corina Negrea si Dan Manolache (realizatori RRC, Stiinta in cuvinte potrivite)
  • Daniel Roxin (realizator Nasul tv, Mistere la granitele cunoasterii)
  • Mihai Melinescu (realizator TVR 2, Dincolo de viitor)

ACTIUNI, EVENIMENTE:

1. platforma/portal (online) info din domeniu, intr-un limbaj accesibil publicului nespecializat, intr-o forma/prezentare prietenoasa

2. surse si… resurse (materiale adaptate)

3. calendar actiuni, cu accent pt.momente-cheie (Saptamana Creierului, Ziua Mondiala a Sanatatii Mintale, saptamana “Scoala altfel”, evenimente colaterale, complementare etc.)

4. pregatire/formare studenti ce pot sustine ateliere sau prezentari in scoli/licee

5. specialisti (psihologi, medici) si tematici ce pot fi sustinute in spatii neconventionale (librarii, muzee, chiar mall-uri) – rolul este de a amplifica si consolida mesajul referitor la creier, potentialul, provocarile, afectiunile lui

Crearea in timp a unui Centru pentru NeuroStiinte

(al carui obiect de activitate sa fie aplicarea cunostintelor* +

familiarizarea publicului larg cu domeniul si evolutia descoperirilor)

*Aplicarea cunostintelor = ateliere, activitati pe categorii de varsta

copii: jocuri logice, teste de perspicacitate, dezvoltare abilitati mentale (impreuna cu edituri sau distribuitori de materiale-suport)

adolescenti: proiectii filme, documentare tematice, discutii, competitii etc. + consiliere de specialitate (ex: dependente, prob.de adaptare)

adulti: intalniri periodice tematice (solutii la probleme din viata de zi cu zi)